Mänskliga rättigheter – vår ståndpunkt

Vårt åtagande vad gäller mänskliga rättigheter

Som ett globalt verksamt familjeföretag tar vi vårt ansvar för våra anställda, miljön och samhället. I detta ingår att följa sociala standarder, stärka mänskliga rättigheter och förebygga sådant som strider mot dessa.

I 125 år har Miele Professional stått för högkvalitativa hushållsprodukter och professionella produkter som är pålitliga och hållbara. Till företagets värderingar hör även en respekt- och ansvarsfull behandling av alla inblandade personer och leverantörer. Att ta hänsyn till mänskliga rättigheter är något som är genomgående för Miele – i varenda del av verksamheten.

Långvarigt arbete för SA8000 och uppförandekod

Miele kräver även att företagets leverantörer ska följa sociala kriterier. Alla leverantörer världen över förpliktar sig att deras verksamheter uppfyller följande kriterier enligt standarden för socialt ansvarstagande SA8000 och att även se till att deras underleverantörer följer denna standard. Dessutom ska de grundregler och krav som anges i uppförandekoden för leverantörer vara en viktig beståndsdel i arbetet mellan Miele och företagets leverantör. Leverantören erkänner som minimistandard de principer som anges mer detaljerat inom områdena mänskliga rättigheter och arbetstagares rättigheter, miljöskydd, etiskt affärsuppförande och företagsintegritet och ansvarsfulla leveranskedjor. Leverantören åtar sig också att vidarebefordra dessa regler och krav till strukturer i tidigare led av leveranskedjan.

Riskanalys

När det gäller leverantörer granskar och anpassar Miele regelbundet den riskanalysprocess som vi etablerat under många år. För detta ändamål utvärderas leverantörerna med avseende på sin riskpotential med hjälp av externa riskindex samt annan befintlig intern information (inklusive konkreta resultat och erfarenheter) och prioriteras efter risknivåer. Denna prioriteringsordning utgör grunden för Mieles fokuserade, proaktiva risk- och åtgärdshantering. Beroende på leverantörens riskklassificering omfattar detta olika åtgärdsaktiviteter – till exempel med årliga inspektioner av leverantörer på plats för att se till att de uppfyller de nödvändiga kriterierna och minimistandarderna.

Ur en processuell synvinkel utförs och dokumenteras riskanalysen regelbundet av Miele, minst en gång om året. Dessutom genomförs en händelserelaterad riskanalys om den riskbedömning som fastställts av Miele kräver det eller om det finns faktiska indikationer på åsidosättande av skyldigheter – även när det gäller underleverantörer. Om det, trots alla försiktighetsåtgärder finns indikationer på att Mieles affärsverksamhet kan ha en negativ inverkan på de mänskliga rättigheterna, har Miele ett eskaleringsförfarande på plats för att bedöma, ändra, avbryta och/eller korrigera verksamheten, vilket kan leda till att affärsrelationen avslutas.

Klagomålsprocess

Vi uppmuntrar våra anställda att rapportera misstänkta överträdelser av policyn för mänskliga rättigheter genom befintliga klagomåls- eller tvistlösningsförfaranden. Detta inkluderar även den lokala ledningen, de ansvariga HR-avdelningarna eller vår hotline för efterlevnad. Våra partner och tredje part har möjligheten att kontakta en ombudsman på olika sätt via www.miele.com och att anmäla potentiella överträdelser av denna grundläggande förklaring om mänskliga rättigheter.

Ansvarsområden

Det övergripande ansvaret för genomförandet av denna policyförklaring ligger hos de sex medlemmarna i företagsledningen. Ansvaret för genomförandet av due diligence avseende mänskliga rättigheter ligger hos respektive ledning för Miele-koncernens funktionsområden och genomförs uppgiftsspecifikt. Detta säkerställer att varje affärsenhet är medveten om sitt eget ansvar för att respektera mänskliga rättigheter och dess dagliga implementering, både inom det egna affärsområdet och i leveranskedjan. Den övergripande samordningen och ledningen sköts av en central arbetsgrupp som leds av avdelningarna Sustainability and Regulatory Affairs och Legal and Compliance.

 

Mieles företagsledning