Allmänna villkor

Miele onlineshop

Följande allmänna villkor gäller för försäljning av Miele hushållsprodukter som marknadsförs på www.miele.se (nedan kallade produkt/produkter) av Miele AB, (nedan kallat Miele), om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive kund (nedan kallad kunden) och Miele.

Miele AB tillämpar EHL:s branschbestämmelser, Konsumentköp EHL 2005 vid försäljning till konsument. EHL - Elektriska Hushållsapparat Leverantörer är branschorganisationen för tillverkare och importörer av elektriska hushållsapparater. Vid beställning via Miele e-handel följer Miele bestämmelserna i Distans- och hemförsäljningslagen. Mer information samt bestämmelserna i sin helhet finns på www.applia-sverige.se

Som företagskund gäller leveransvillkor enligt "Allmänna leveransvillkor vid försäljning av reservdelar och tillbehör för elektriska hushållsapparater (EHL Reservdel 2003)" och ”Särskilda bestämmelser vid försäljning till företag eller motsvarande” (APPLiA (EHL) 2019 IK). 

Beställning

Beställning av produkter sker via www.miele.se. Vid beställning träffas avtal om köp först när Miele bekräftat beställningen genom en skriftlig orderbekräftelse eller via e-post, och erhållit full betalning. Miele ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Miele förbehåller sig för fel i information samt fel i specifikation, på samtliga Miele Hushållsprodukter och tjänster. Vid eventuella felaktigheter i angivande av lagerstatus förbehålls Miele rätten att korrigera detta i efterhand. Detta innebär bland annat att om en produkt i Mieles sortiment har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Miele ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt oaktat att Kunden beställt densamma enligt ovan.

Leveransvillkor

Miele levererar endast till adresser i Sverige.

Leverans maskiner
I det angivna priset ingår alltid miljöavgift och fri frakt till fastighetens port eller tomtgräns i samarbete med speditören DHL.

Det finns två olika leveranssätt att välja mellan för maskiner:

1.    Fri frakt (Standardleverans) som innebär att produkter levereras kostnadsfritt till fastighetens port eller tomtgräns, eller så nära port eller tomtgräns som en lastbil kan köra. Leverans sker på vardagar, normalt mellan kl 08.00 och 16.00. Det är upp till transportören att föreslå tid för leverans, vilket görs via telefon. Den kostnadsfria hemleveransen innefattar inte båt-/färjetransport (bortsett från Gotland, dit vi levererar kostnadsfritt) eller in-/uppbärning av produkterna. 

2.    Upp-/inbärning (extra kostnad) som innebär att produkterna levereras och bärs in i hemmet till önskad plats eller så långt det är möjligt (med emballaget på) normalt mellan kl. 08.00 och 20.00. Kontakta Miele på 08-562 29 000 för information om vad som gäller för din adress. På grund av Corona-viruset kommer vi för tillfället endast kunna leverera till dörren/lägenheten.

Leverans tillbehör, förbrukningsvaror, dammsugare och andra mindre produkter samt reservdelar
Vid beställning av ett ordervärde överstigande 450 kr levereras dess kostnadsfritt till närmaste DHL ServicePoint (tillbehör, förbrukningsvaror, små produkter) eller PostNord-ombud alternativt hem till dig (reservdelar). Understiger ordervärdet 450 kr tillkommer en fraktavgift på 90 kr för leverans.

Leveransavisering
SMS-avisering (DHL) eller avisering via e-post (PostNord)

Vid mottagandet av produkterna ska mottagaren alltid uppvisa legitimation.

Kunden har alltid rätt att häva köpet vid långvariga leveransförseningar. Hävning av köp ska ske skriftligen via brev eller e-post. Miele betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 10 dagar efter att av Miele godkänd skriftlig hävning har inkommit. Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en beställning. Miele förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från kunden gällande leveransförseningar.

Miele ansvarar för transportrisken, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transporten till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Miele. Kunden måste anmäla eventuella transportskador till Mieles kundtjänst inom sju arbetsdagar från det tillfälle att godset mottagits. Kunden ansvarar därför för att avemballera och inspektera produktens skick snarast efter mottagandet av godset. Om kunden upptäcker en transportskada ska kunden omgående kontakta Miele kundtjänst.

Observera att produkten inte får användas och att kunden även måste behålla produktens emballage, så att detta kan besiktigas vid handläggning av skadeärende.

Synbara skador av emballaget och/eller produkten skall alltid direkt vid mottagandet skriftligen noteras på fraktsedeln och delges chauffören. Detta gäller även vid misstanke av s.k. dold skada.

Ej uthämtade varor

Är du inte tillgänglig för att ta emot eller hämta din beställning inom 14 dagar efter bekräftad leverans, returneras varan till oss. Miele debiterar då kunden för tillkommande fraktkostnader.

Priser och betalning

De priser och avgifter som anges är inklusive mervärdeskatt samt andra skatter och pålagor.

Betalsätt och villkor

Betalning av standardorder i webbshopen kan göras med kort (VISA och Mastercard) och internetbank.

Särskilda villkor för prenumerationer i webbshopen: 14 dagar netto. Betalning till bankgiro.

Retur- och ångerrätt

Innan kunden returnerar produkter, måste kunden alltid kontakta Miele kundtjänst på telefon 08-562 29 000. Miele accepterar retur av originalförpackade produkter upp till 14 dagar efter leverans. Efter mottagningskontroll betalar Miele tillbaka köpbeloppet senast inom 10 dagar. Kunden betalar själv eventuell returfrakt, och ångrad produkt skall alltid returneras i originalförpackning med tillhörande emballage. Kunden ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.
På Konsumentverkets hemsida finns det ett standardformulär för utövande av ångerrätten som du som kund kan ta del av. Detta formulär hittar du här.

10 år kvalitetsbevis

På samtliga Miele Hushållsprodukter (undantaget kaffemaskiner, dammsugare och tillbehör) gäller Miele kvalitetsbevis. Registrering av kvalitetsbeviset måste kunden själv göra senast 1 år efter inköpsdatum på www.miele.se för att detta skall vara giltigt. Här finns även fullständig information om tjänsten.

Personuppgifter

När kunden lägger beställning på www.miele.se uppger kunden personuppgifter såsom namn, adress, telefon-nummer och e-mail adress. I samband med registrering och beställning godkänner kunden att Miele lagrar och använder uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot kunden. Miele kommer inte att lämna ut personuppgifter till tredje part. Miele kan komma att använda uppgifter från kundregistret för att göra utskick. Genom att acceptera köpvillkoren ger kunden sitt samtycke till detta. Vill kunden inte få några utskick går det bra att meddela Miele detta, varvid det åligger Miele att respektera detta.

Enligt Personuppgiftslagen har kund som beställt som privatperson rätt att få den information som Miele har registrerat. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan kunden begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall Miele. Läs mer om hur Miele hanterar personuppgifter.

Force Majeure

Om leverans förhindra, försvåras eller försenas på grund av omständigheter som ligger utanför Miele kontroll har Miele rätt att häva order utan påföljd. Detta meddelas kunden via e-mail eller telefon.

Förlängd garanti

Miele förlängd garanti

Villkor

1. Allmänt
Dessa kompletterande avtalsvillkor gäller för försäljning av Miele förlängd garanti för Miele Sverige, till konsumenter via denna hemsida. Service utförs av Miele eller av en Miele-auktoriserad återförsäljare. De kompletterande avtalsvillkoren gäller i första hand framför det allmänna avtalet med Miele i händelse av konflikt.

2. Avtalets upphörande
Presentationen av den förlängda garantin i Mieles online-shop är inget orderavtal. Först när en kund gör en beställning i Mieles online-shop genom att göra ett köp kommer beställningen att skickas som ett orderavtal till Miele. Denna beställningsbekräftelse utgör ingen bekräftelse på ordern.

Mieles förlängda garanti kommer nu att visas för kunden som pdf. I och med detta har ordern antagits av Miele. Efter detta får kunden en avtalsbekräftelse på mail. I det mailet medföljer även garantibeviset. Kunden kan också närsomhelst få tillgång till garantibeviset på "Mitt konto".

3. Giltighetstid och början
a) Miele Sverige lämnar en lagstadgad 1-årig garanti (enligt EHL 2008) som börjar vid köp av hushållsprodukten. Med Miele förlängd garanti övertar Miele reparationskostnader för en tidsperiod på ytterligare nio år (MSC 10) i direkt anslutning till denna garanti. Giltighetstiden står på garantibevisets framsida.
b) Miele har rätt att när som helst genomföra prisjusteringar. När man ingår avtal för Miele förlängd garanti gäller de priser som står i prislistan då avtalet slöts.
c) Alla priser inkluderar moms. Det tillkommer inga fraktkostnader för Miele förlängd garanti.
d) Beroende på var hushållsmaskinen köps görs garantibeviset i ordning av en tekniker på hembesök, per e-mail eller post.
e) Reparation av hushållsprodukten liksom kompensation förlänger inte garantibevisets löptid.

4. Förutsättningar
a) Hushållsprodukten har köpts via auktoriserad återförsäljare eller direkt av Miele i ett EU-land, Schweiz eller Norge.
b) Vid tidpunkten för köp av Miele förlängd garanti var både hemort och hushållsprodukt i Sverige.
c) Förlängd garanti gäller endast för en hushållsprodukt och kan inte överföras till andra hushållsprodukter.
d) Om hushållsprodukten byter ägare eller om ägaren flyttar ska detta meddelas Miele för att förlängd garanti ska behålla sin giltighet.
e) Anmälan och ingående av förlängd garanti måste därför ske inom den 1-åriga garantin.
f) Tjänsterna inom ramen för förlängd garanti gäller endast inom EU, Schweiz och Norge.
g) På förfrågan av serviceteknikern måste förlängd garanti, fakturan på förlängd garanti och motsvarande bevis på betalning visas.
h) En hushållsprodukt med förlängd garanti får endast användas för privat hushållsbruk.

5. Innehåll och omfattning
a) Bristfällighet hos produkten ska inom lämplig tid åtgärdas avgiftsfritt antingen genom reparation eller byte av aktuell del. Om nödvändiga kostnader för transport-, väg-, arbets- och reservdelskostnader uppstår, står Miele för dessa. Utbytta delar eller hushållsprodukter övergår i Miele Sveriges ägo.
b) Tjänster inom ramen för Miele förlängd garanti får endast utföras av Miele Sverige eller av Miele auktoriserad service.
c) Om reparation är oekonomisk eller omöjlig, får kunden, på Mieles initiativ, en likvärdig ny hushållsprodukt. Enligt önskemål kan alternativt motsvarande tidsvärde för hushållsprodukten betalas ut. Om ersättning för hushållsproduktens tidsvärde utgår, förlorar den förlängda garantin sin giltighet. Om hushållsprodukten ersätts med likvärdig produkt, överförs resterande tid för förlängd garanti på ersättningsprodukten.
d) Miele förlängd garanti omfattar inga skadeståndsanspråk mot Miele Sverige utöver detta, om inte den auktoriserade servicen från Miele Sverige har handlat avsiktligt eller grovt oaktsamt.
e) Förbrukningsvaror och tillbehör ingår inte i leveransen.

6. Begränsningar för Miele förlängd garanti​
Miele förlängd garanti omfattar inte bristfälligheter och fel som kan härledas från:
a) Felaktig uppställning eller installation, till exempel på grund av att giltiga säkerhetsföreskrifter eller skriftliga bruks-, installations- eller monteringsanvisningar inte har beaktats och följts.
b) Otillåten eller felaktig användning samt användning av till exempel olämpliga tvätt-, skölj-, rengöringsmedel eller kemikalier.
c) En hushållsprodukt som är köpt i ett annat EU-land, Schweiz eller Norge som på grund av särskilda specifikationer inte kan användas eller endast kan användas med vissa begränsningar.
d) Yttre påverkan som till exempel transportskador, skador orsakade av stötar och slag, skador genom väder- eller naturpåverkan.
e) Reparationer och ändringar som inte är gjorda av servicetekniker som är utbildade och auktoriserade av Miele.
f) Användning av reservdelar som inte är Mieles originalreservdelar eller tillbehör som inte är godkända av Miele.
g) Glasskärvor och trasiga glödlampor.
h) Ström- och spänningsvariationer i elnätet vilka överskrider de angivna toleransgränserna från tillverkaren.
i) Skötsel och rengöring som inte har gjorts enligt bruksanvisningen.
j) Ersättning för kostnader som åsamkats på grund av fel på produkten så som inkomstbortfall och reseersättning.
k) Ersättning för skada på annan egendom till följd av fel på produkten.

7. Personuppgifter
Personuppgifterna kommer endast att användas för orderhantering med hänsyn tagen till de dataskyddsrättsliga villkoren. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter här.

8. Återkallelserätt
Förlängd garanti kan återkallas inom 14 dagar utan att skäl behöver anges.
Återkallelserätten är 14 dagar från och med dagen avtalet slöts.
För att återkalla förlängd garanti måste du informera oss om ditt beslut (till exempel per brev eller e-mail
till Miele AB, Box 1397, 171 27 Solna; mejladress info@miele.se).
För att återkalla förlängd garanti räcker det med att du skickar återkallelsen inom föreskriven tid.

Vid återkallande
Om du återkallar detta avtal kommer vi genast och senast inom 14 dagar, efter det att vi har fått
meddelande om att du återkallar avtalet, att återbetala alla kostnader som du har haft inklusive
fraktkostnader (med undantag av ytterligare kostnader som har uppkommit på grund av att du
har valt annan frakt än den av oss erbjudna, billigaste). För återbetalning använder vi samma
betalningsmedel som användes vid den ursprungliga transaktionen, om det inte är så att vi har
kommit överens om något annat. Inga avgifter kommer att tas ut för återbetalningen.
Har du begärt att tjänsterna ska börja under återkallelsefristen, så måste du betala en lämplig
summa, som motsvarar den del som fram till tidpunkten du meddelar oss ångerrätten för detta
avtal, för redan använda tjänster jämfört med de sammanlagda tjänsterna i avtalet.

Återkallelse
Om du vill återkalla avtalet skicka dessa uppgifter till oss:
— Skicka återkallelsen till Miele AB, Box 1397, 171 27 Solna, telefon 08-562 29 000 (vxl),
e-mail: info@miele.se
— Härmed återkallar jag/vi (*) det av mig/oss (*) slutna avtalet
— Beställt den (*)/erhållit den (*)
— Kundens namn
— Kundens adress
— Kundens underskrift (endast vid meddelande per post, på papper)
— Datum

(*) Stryk det som inte är tillämpligt.

 

Villkor Miele förlängd garanti

Serviceavtal dammsugare

Villkor för KomfortBoxen för dammsugare

I. Giltighetstid och början
1. Miele Sverige lämnar en ettårig garanti som börjar vid köpdatum. Med KomfortBoxens serviceavtal övertar Miele reparationskostnader för en tidsperiod på ytterligare fyra år i direkt anslutning till denna garanti.
2. Reparation av dammsugaren och reservdelar förlänger inte avtalstiden.

II. Villkor
1. Dammsugaren har köpts via auktoriserad återförsäljare eller direkt av Miele i ett EU-land, Schweiz eller Norge.
2. Vid tidpunkten för köp av Mieles KomfortBox var både hemort och dammsugare i Sverige.
3. KomfortBoxens serviceavtal gäller endast för en Mieledammsugare och kan inte överföras till annan dammsugare eller hushållsprodukt.
4. Registrering av KomfortBoxens serviceavtal måste ske inom den ettåriga garantitiden. Registrering efter denna tidsperiod är ej möjlig.
5. Tjänsterna inom ramen för KomfortBoxens serviceavtal gäller endast inom EU, Schweiz och Norge.
6. Om dammpåsar utan "Original Miele"-logon används faller reparationsskyddet bort.
7. På förfrågan av Miele måste kvittot samt serviceavtalet, på vilket kundens namn och adress står, visas.
8. En dammsugare med KomfortBox serviceavtal får endast användas för privat hushållsbruk.

III. Innehåll och omfattning
1. Bristfällighet hos dammsugaren ska inom lämplig tid åtgärdas avgiftsfritt antingen genom reparation eller byte av aktuell del. Om nödvändiga kostnader för transport-, väg-, arbets- och reservdelskostnader uppstår, står Miele för dessa. Utbytta delar eller dammsugare övergår i Miele Sveriges ägo.
2. Tjänster inom ramen för KomfortBoxens serviceavtal får endast uföras av Miele Sverige eller av Miele auktoriserad service.
3. Om reparation är oekonomisk eller omöjlig, förbehåller sig Miele rätten, att ge kunden en identisk eller likvärdig dammsugare. Enligt önskemål kan alternativt motsvarande tidsvärde för dammsugaren, på Mieles initiativ, betalas ut. Om ersättning för hushållsproduktens tidsvärde utgår, förlorar detta serviceavtal sin giltighet. Om dammsugaren ersätts med likvärdig dammsugare, överförs resterande tid för KomfortBoxens serviceavtal på ersättningsdammsugaren.
4. KomfortBoxens serviceavtal omfattar inga skadeståndsanspråk mot Miele Sverige utöver detta, om det inte handlar om personers hälsa eller om den auktoriserade servicen från Miele Sverige har handlat avsiktligt eller grovt oaktsamt.
5. Drivmedel, förbrukningsvaror och tillbehör ingår inte i leveransen.

IV. Begränsningar för KomfortBoxen för dammsugare
KomfortBoxens serviceavtal för dammsugare omfattar inte bristfälligheter och fel som kan härledas från:
1. Felaktig uppställning eller installation, till exempel på grund av att giltiga säkerhetsföreskrifter eller skriftliga bruks-, installations- eller monteringsanvisningar inte har beaktats och följts.
2. Otillåten eller felaktig användning som till exempel att inte använda Mieles dammpåsar och/eller filter, dammsuga upp främmande föremål, vätskor, byggdamm eller tonerpulver.
3. En dammsugare som är köpt i ett annat EU-land, Schweiz eller Norge som på grund av särskilda specifikationer inte kan användas eller endast kan användas med vissa begränsningar.
4. Yttre påverkan som till exempel transportskador, skador orsakade av stötar och slag, skador genom väder- eller naturpåverkan.
5. Reparationer och ändringar som inte är gjorda av servicetekniker som är utbildad och auktoriserad av Miele.
6. Användning av reservdelar som inte är Mieles originalreservdelar eller tillbehör som inte är godkända av Miele.
7. Skador på tillbehör som inte är standard.
8. Ström- och spänningsvariationer i elnätet vilka över- eller underskrider de angivna toleransgränserna från tillverkaren.
9. Skötsel och rengöring som inte har gjorts enligt bruksanvisningen.

V. Personuppgifter
Personuppgifterna kommer uteslutande att användas för orderhantering med hänsyn tagen till de dataskyddsrättsliga villkoren.

Miele matlagningskväll

Bokning matlagningskväll

Bokning av Miele matlagningskväll sker på Mieles hemsida, www.miele.se. Välj önskad kurs och datum. Tillgängligheten för kurserna syns på hemsidan.För att boka en kurs behöver du skapa ett konto på vår hemsida. Här anger du namn, epostadress och telefonnummer.

Betalning

Betalning sker via bankkort eller direkt bankbetalning via vår betalportal. När bokningen är betald får du en bokningsbekräftelse till din epostadress.

Avbokning

Avbokning kan ske senast 7 dagar före matlagningskvällen utan kostnad. Vid senare avbokning debiteras hela avgiften. Ett alternativ till avbokning är givetvis att någon annan går i ditt ställe. 

Service

Se allmänna villkor för service och servicebokning online här

GTC för professionell reparatör

Miele General Terms and Conditions for Professional Repairer

1.1 Scope of Application, Contract Language, Saving of the Contract Text

These Miele General Terms and Conditions for Professional Repairer (Terms) shall apply to:

  1. the use of the Miele Professional Repairer Store (the Store);
  2. the purchase and/or ordering of (1) Miele spare parts for Professional Repairer (Parts), (2) Miele software and other digital products for Professional Repairer (Digital Products) and (3) free-of-charge and chargeable access to repair and maintenance information for Professional Repairer (Services) via the Store.

1.2 We are Miele AB, a company registered in Sweden. Our company registration number is 556138-9668 and our registered office is at Industrivägen 20, 171 48 Solna.

1.3 Orders may be placed only by You, a Professional Repairer, who is a legal entity according to Swedish law. We will not accept any terms and conditions of the Professional Repairer.

1.4 The Contract Language is English.

1.5 Please read these Terms carefully before You submit Your order to us. These Terms tell You who we are, how we will provide Parts, Digital Products and Services to You, how You and we may change or end the contract, what to do if there is a problem and other important information. If You think that there is a mistake in these Terms, please contact us to discuss. These terms are available in the Store. You may review these Terms and Your previous orders in Your customer account in the Store. You may also review, download, save and print the Terms on this same page.
 

2. Prerequisites for the use of the Store

Customer Account

2.1 You need a registration and an account for the Store in order to use the Store.  After entering Your data, You can end the registration process by clicking the “Register” button and a registration application will be automatically send to Miele. Miele decides on the acceptance of the registration application at its own discretion. Miele is entitled to require the Professional Repairer to demonstrate that (i) the Professional Repairer has the technical competence to repair domestic appliances and complies with the applicable regulations for repairers of electrical equipment in Sweden and (ii) the Professional Repairer is covered by insurance covering liabilities resulting from its activity regardless of whether this is required in Sweden. Miele shall accept or refuse the registration within five (5) working days form the date of the request. If Miele accepts the registration application, Miele will confirm Your successful registration on the Store or by e-mail. Upon successful registration, an account is created for You and You can login by using Your access data (e-mail address and password).
 

Further Prerequisites

2.2 In order to use our Digital Products and/or Services, You have to ensure that You fulfil all prerequisites stipulated for the respective Digital Product or Service. You will find all specific prerequisites for Digital Products and/or Services in the respective description for the Digital Product or Service. 
 

3. Conclusion of Contract and Correction of Input Errors

The availability of our Parts, Digital Products and Services in the Store do not constitute a legally binding offer, but an invitation to place an order. You may put any particular Part, Digital Product and/or Service into the virtual shopping basket by clicking on the button “into the shopping basket”, without making an offer to order. The selected Parts, Digital Products and Services may be checked and changed at any time. Before placing Your order, You may put further Parts, Digital Products and Services into the shopping basket or remove them, by selecting the waste basket symbol and thus deleting them from the shopping basket. Your order for the Parts, Digital Products and Services listed on the order site will be binding once You click on the “Buy now” or “Order now with obligation to pay” Button. Our acceptance of Your order will take place when we email You to accept it or by sending You a separate Order Acknowledgement within five days after Your order at the latest, at which point a contract will come into existence between You and us.
 

4. Parts, Digital Products & Services

General

4.1 You will find details on the respective Parts, Digital Products and Services, including information about the respective license/service terms for Digital Products and Services and specific prerequisites for the respective Digital Product or Service in the Digital Product / Service Description as made available in the Store.

4.2 The images of the Parts, Digital Products and Services on our Store are for illustrative purposes only. Although we have made every effort to display the colours accurately, we cannot guarantee that a device's display of the colours accurately reflects the colour of the Parts, Digital Products and Services. Your Part, Digital Product or Service may vary slightly from those images.
 

Parts

4.3 You are only allowed to purchase Parts and to use and distribute such Parts or make such Parts otherwise available to any third Party in order to render services within the scope of a service contract with your customer. For the avoidance of doubt it shall be clarified that any commercial distribution of Parts and any other commercial exploitation of the Parts beyond the aforementioned scope is expressly prohibited.

4.4 Miele retains title of delivered Parts until receipt of all payments arising out or in connection with the business relationship between You and Miele. If You are in default of payment, Miele shall be entitled to take possession and to utilize delivered Parts upon expiration of an appropriate period determined by Miele (Sw. Återtagandeförbehåll). Profit of exploitation will be credited for Your outstanding debts deducting appropriate expenses for exploitation. You may use and sell Parts only in the course of Your regular business in according the provision set forth in Sec. 4.3 above. You shall not be entitled to pledge Parts or use them to secure third party claims. You shall notify Miele immediately in the event Parts are or will be pledged or otherwise claimed by any third party. You shall be liable for all costs and expenses of Miele incurred as a result of any third party claiming title to Parts which Miele has retained title to in accordance with this Section 4.4.

4.5 Miele warrants that the Parts comply with the specifications expressly stated by Miele at the time when risk of loss or damage of such Parts passes to You. In case of any significant failure of a Part to meet the specification expressly stated by Miele (“Defect”), Miele will - subject to your compliance with the notification obligations set forth below - at its sole reasonable discretion repair the Part that has a Defect or replace the Part by a refurbished Part. If Miele is unable to remedy the Defect within two (2) attempts, You are entitled to terminate the respective order of the defective Part.  You are obligated to inspect delivered Parts immediately upon receipt. You are only entitled to claim for the remedies mentioned above due to the delivery of a defect Part if you notify Miele in writing without delay. Notification of such claims shall be considered without delay when they will be submitted within two (2) weeks after delivery. Hidden defects must be notified in writing without delay upon their discovery, however, in any event, at the latest twelve (12) month after receipt of the delivery of the respective Part. If You fail to provide a proper and timely notification, our liability for the non-reported remedies is excluded. Miele shall have no liability for Defects save as stipulated above. Sec. 10 shall remain unaffected.
 

Use of the Digital Products and Enduser License Agreements

4.6 We generally offer our Digital Products on the basis of a fixed license term of one (1) month or twelve (12) months, subject to Your order and proper payment of the license fees charged for the Digital Product and Your strict compliance with this Terms, the Enduser License Agreement (EULA) which is made available on the respective Digital Product pages and which must be accepted in order to use the Digital Products and all applicable laws. Your fixed license term for the respective Digital Product will automatically expire at the end of the term. However, You are free to re-order the Digital Product in the Store given that the Digital Product is still available.
 

Use of the Services and service terms

4.7 Unless otherwise stipulated in this Terms or in the respective Service descriptions or expressly agreed upon between You and us, we provide You with the respective Service (= limited, non-exclusive, revocable and non-transferable right to access the Repair and Maintenance Information) for the agreed amount of (1) named user, subject to Your order and proper payment of the fees charged for the Services and Your strict compliance with this Terms and all applicable laws.

4.8 We generally offer our Services on the basis of fixed service term of one (1) month or twelve (12) months. Your fixed service term for the respective Service will automatically expire at the end of the term. However, You are free to re-order the Service in the Store given that the Service is still available.  

4.9 You acknowledge and agree to the following restrictions and warrant that You will not encourage or facilitate any third party to violate these restrictions.

  1. You shall not distribute, sell, rent or otherwise license or sub-license the Services without our prior approval;
  2. You shall not use the Services with more users as You are allowed to;
  3. You shall not use the Services for any illegal purposes or in any way which could violate these Terms or any applicable law;
  4. You shall not transmit any malware, defects or any other items of destructive nature or any other items which could threat the Services or any other products and/or services made available by Miele, to any servers or networks connected with any products and/or services made available by Miele;
  5. You shall not translate, decompile, copy, reverse engineer, create derivative works or otherwise modify the Services unless You are explicitly entitled to do so under mandatory Swedish law;
     

5. Activation of Digital Products and Services

After our acceptance of Your order, the Digital Product and/or Service will be activated for Your use. As regards our Digital Products, You will receive a link where You can find and download the installation files for the respective Digital Product.
 

6. Terms, Conditions and Periods of Delivery for Parts

6.1 Delivery is executed by our external delivery partners. Delivery times for individual Parts are on the checkout page.

6.2 We will dispatch the Parts after acceptance of Your order. The delivery period begins from the first working day after acceptance of your order.

6.3 We make deliveries only within Sweden. 

6.4 If we are impeded from executing the order due to strike, lock-out, force majeure, shortfall of workforce without fault, unforeseeable delays by sub-suppliers, interventions by authorities, unpredictable acts by third parties not acting on our behalf, technical conditions beyond our control and any other events that are unforeseeable and beyond our responsibility, the times of delivery shall be deemed as being extended by the time the impediment lasts. We will inform you about the beginning and end of any such impediment without delay. If the impediment delays the delivery by more than one month, you and we shall both be entitled to end the contract with respect to the Parts affected by the delay.

6.5 If, in exceptional cases, an item should not be available from stock, we will inform you immediately and advise you of a scheduled date of delivery or propose that we supply a comparable Part. In the event you should not be agreeable with that date of delivery or should not wish to receive delivery of a comparable Part, the purchase will be cancelled and will refund you any sums already paid.
 

7. Prices and Means and Conditions of Payment

7.1 The registration and use of the Store as well as some specific Services are free of charge. 

7.2 The prices stated for our Parts, Digital Products and chargeable Services on the product and service pages in the Store are net prices, excluding the legal VAT and without any delivery costs. You may see the delivering costs from the check-out page. The delivery costs are stated on the check-out page next to the price quotation.

7.3 The prices stated for our Digital Products and Services are defined as one-time payments.

7.4 You have the choice between the following means of payment: Invoice.

7.5 If You opt for payment by invoice, You will receive an invoice after the conclusion of the respective contract. Invoices are due for payment within fourteen (14) days after receipt of the invoice. 

7.6 You are obligated to ensure the validity of Your selected payment method and to keep Your payment data up-to-date.

7.7 You shall not be entitled to offset any payment against our accounts receivable, unless Your counter-claims have been legally established or are uncontested. You shall also be entitled to offset payments against our accounts receivable if You assert notices of defect or counter-claims from the same purchase contract.
 

8. Data Privacy

8.1 For processing of the order, we collaborate with various companies for instance in charge of payment processing and logistics. At the same time, we make sure that our partners observe the applicable provisions in terms of data privacy as well.

8.2 Depending on the payment mode selected, the payment transaction for purchase orders will be accomplished by the intervention of a competent service provider, if required.

8.3 For more detailed information on data privacy, please refer to our Data Privacy Statement.
 

9. Reservation of changes

We may, at our own discretion, change and/or supplement the scope of our Digital Products and Services at any time with future effect for the purpose of further development of our Digital Products and Services and for security reasons, unless this is unreasonable for You. We shall inform You in due time about any changes of our Digital Products and Services by e-mail or in the Store if and insofar a change has significant impact on the scope of our Digital Product and/or Service. 
 

10. Limitation of Liability

MIELE SHALL BE LIABLE FOR DAMAGES CAUSED BY INTENT, GROSS NEGLIGENCE OR WILLFUL MISCONDUCT AND IN ACCORDANCE WITH THE PROVISIONS SET FORTH IN THE SWEDISH PRODUCT LIABILITY ACT WITHOUT LIMITATION. IN THE EVENT OF SLIGHT OR MINOR NEGLIGENCE, MIELE SHALL ONLY BE LIABLE WITHOUT LIMITATION FOR DAMAGES TO LIFE, HEALTH OR PERSONAL INJURY. IN ALL OTHER CASES OF SLIGHT OR MINOR NEGLIGENCE, MIELE SHALL BE LIABLE INSOFAR AS MIELE BREACHES OR VIOLATES AN OBLIGATION WHICH IS ESSENTIAL FOR THE PROPER IMPLEMENTATION OF THIS TERMS AND ANY FURHTER AGREEMENT CONCLUDED UNDER THIS TERMS AND OF WHICH YOU RELY ON OR MAY REGULARLY RELY ON – IN SUCH EVENT, MIELE’S LIABILITY TO YOU SHALL BE LIMITED TO THE TYPICAL FORESEEABLE DAMAGE UNDER THIS TERMS. FURTHER CLAIMS FOR DAMAGES CAUSED BY SLIGHT OR MINOR NEGLIGENCE ARE EXCLUDED.
 

11. Severability

Each of the paragraphs of these Terms operates separately. If any court or relevant authority decides that any of them are unlawful, the remaining paragraphs will remain in full force and effect.
 

12. Applicable Law

12.1 These Terms shall be governed by the substantive law of Sweden.

12.2 Any dispute, controversy or claim arising out of or in connection with these Terms or with any orders, purchases or deliveries made or services provided under these Terms, shall be finally settled by arbitration in accordance with the Arbitration Rules of the Arbitration Institute of the Stockholm Chamber of Commerce. The arbitral tribunal shall be composed of a sole arbitrator. The seat of arbitration shall be Stockholm, Sweden. The language to be used in the arbitral proceedings shall be English.

12.3 The parties undertake and agree that all arbitral proceedings conducted with reference to this arbitration clause will be kept strictly confidential. This confidentiality undertaking shall cover all information disclosed in the course of such arbitral proceedings, as well as any decision or award that is made or declared during the proceedings. Information covered by this confidentiality undertaking may not, in any form, be disclosed to a third party without the written consent of the other party. This notwithstanding, a party shall not be prevented from disclosing such information in order to safeguard in the best possible way its rights vis-à-vis the other party in connection with the dispute, or if the party is obliged to so disclose pursuant to statute, regulation, a decision by an authority, applicable stock exchange regulations or the regulations of any other recognised market place.

EULA for Professional Repairers

20 år

Testad för att hålla i 20 år

Under utvecklingsfasen av produktserierna som nämns nedan har Miele genomfört intensiva uthållighetstester som ska simulera en genomsnittlig användning under 20 år i ett genomsnittligt hushåll. Detta intygar inte och är ingen garanti för att våra produkter ska hålla i 20 år. De test som utförs under utvecklingsfasen utesluter inte fel i enskilda fall eller att produkterna i enskilda fall kan behöva repareras eller genomgå servicearbeten. I dessa fall gäller aktuella garantier och i förekommande fall föreskrifter i de allmänna köpvillkoren från Miele för den aktuella produkten.

TVÄTTMASKINER

Under utvecklingsfasen av de frontmatade tvättmaskinerna W 1/WT 1 har MIELE genomfört intensiva uthållighetstest på maskiner och komponenter. Målet med dessa tester är att simulera en genomsnittlig användning under 20 år.
Testvillkoren för uthållighetstestet baseras på information från studier och insamlade uppgifter om genomsnittliga användarvanor. MIELE använder information som samlats från totalt 5000 tvättomgångar med olika program. Detta motsvarar 5 tvättar per vecka vid en användning under 50 veckor om året i 20 år. De krav som framkommer överförs till testvillkoren. Förutom de exakta testvillkoren anger dessa även antalet produkter som ska testas för att få statistiskt bevisningsbara testresultat.
De test som har utförts av MIELE på detta sätt under utvecklingsfasen genomförs och övervakas av våra medarbetare. Resultaten dokumenteras och utvärderas av oss. Tvättmaskinsserien godkänns först när testresultaten motsvarar de fastställda kriterierna gällande pålitligheten hos tvättmaskinernas baskomponenter.
MIELES genomförda test med avseende på 20 års livslängd baseras på ett omfattande koncept som realiseras med bruksanvisningar, testanvisningar i laboratorium och kompletterande normer från fabrik. Detta koncept kontrolleras inom ramen för ett drifttålighetstest med resultatet att konceptet är komplett, motsvarar aktuell teknik och att det är möjligt att testa tvättmaskinerna för en användningstid på 20 år vid en genomsnittlig användning för ett medelstort hushåll (Fraunhofer Institut, Expertise LBF- No. 307049 – ExW).
Detta intygar inte och är ingen garanti för att våra tvättmaskiner ska hålla i 20 år. De test som utförs under utvecklingsfasen utesluter inte fel i enskilda fall eller att produkterna i enskilda fall kan behöva repareras eller genomgå servicearbeten. I dessa fall gäller aktuella garantier och i förekommande fall föreskrifter i de allmänna köpvillkoren från Miele för den aktuella produkten.

TORKTUMLARE

Under utvecklingsfasen av torktumlarna T1 har MIELE genomfört intensiva uthållighetstest på maskiner och komponenter. Målet med dessa tester är att simulera en genomsnittlig användning under 20 år. 
Testvillkoren för uthållighetstestet baseras på information från studier och insamlade uppgifter om genomsnittliga användarvanor.  Grunden för att fastställa testförhållandena för uthållighetstestet är de genomsnittliga konsumentvanor som är kända från studier och undersökningar. MIELE använder information som samlats från totalt 5000 torkomgångar med olika program. Detta motsvarar 5 tvättar per vecka vid en användning under 50 veckor om året i 20 år. De krav som framkommer överförs till testvillkoren. Förutom de exakta testvillkoren anger dessa även antalet produkter som ska testas för att få statistiskt bevisningsbara testresultat.
De test som har utförts av Miele på detta sätt under utvecklingsfasen genomförs och övervakas av våra medarbetare. Resultaten dokumenteras och utvärderas av oss. Torkserien godkänns först när testresultaten motsvarar de fastställda kriterierna gällande pålitligheten hos torktumlarnas baskomponenter. Dessa tester som MIELE gör under utvecklingsfasen övervakas av våra medarbetare. Motsvarande resultat registreras och utvärderas av oss. Torkserien godkänns först när testresultaten motsvarar de fastställda kriterierna gällande pålitligheten hos tvättmaskinernas baskomponenter.
MIELES genomförda test med avseende på 20 års livslängd baseras på ett omfattande koncept som realiseras med bruksanvisningar, testanvisningar i laboratorium och kompletterande normer från fabrik. Detta koncept kontrolleras inom ramen för ett drifttålighetstest med resultatet att konceptet är komplett, motsvarar aktuell teknik och att det är möjligt att testa tvättmaskinerna för en användningstid på 20 år vid en genomsnittlig användning för ett medelstort hushåll (Fraunhofer Institut, Expertis LBF- nr 308005). 
Detta intygar inte och är ingen garanti för att våra torktumlare ska hålla i 20 år. De test som utförs under utvecklingsfasen utesluter inte fel i enskilda fall eller att produkterna i enskilda fall kan behöva repareras eller genomgå servicearbeten. I dessa fall gäller aktuella garantier och i förekommande fall föreskrifter i de allmänna köpvillkoren från Miele för den aktuella produkten.

KOMBINERAD TVÄTT/TORK

Under utvecklingsfasen av tvätt/tork-kombinationerna T1 har MIELE genomfört intensiva uthållighetstest på maskiner och komponenter. Målet med dessa tester är att simulera en genomsnittlig användning under 20 år. 
Testvillkoren för uthållighetstestet baseras på information från studier och insamlade uppgifter om genomsnittliga användarvanor.  Grunden för att fastställa testförhållandena för uthållighetstestet är de genomsnittliga konsumentvanor som är kända från studier och undersökningar. MIELE använder information som samlats från totalt 5000 tvättomgångar och 4000 torkomgångar med olika program. Detta motsvarar 5 tvätt- och 4 torkomgångar per vecka vid en användning under 50 veckor om året i 20 år. De krav som framkommer överförs till testvillkoren. Förutom de exakta testvillkoren anger dessa även antalet produkter som ska testas för att få statistiskt bevisningsbara testresultat.
Dessa tester som MIELE gör under utvecklingsfasen övervakas av våra medarbetare. Motsvarande resultat registreras och utvärderas av oss. Tvättmaskinstorkarserien släpps inte förrän testresultaten uppfyller de angivna kriterierna för tillförlitligheten hos tvättmaskinstorkserien.
De test som har utförts av Miele på detta sätt under utvecklingsfasen genomförs och övervakas av våra medarbetare. Resultaten dokumenteras och utvärderas av oss. Tvätt/tork-kombinationsserien godkänns först när testresultaten motsvarar de fastställda kriterierna gällande pålitligheten hos tvätt/tork-kombinationernas baskomponenter.
MIELES genomförda test med avseende på 20 års livslängd baseras på ett omfattande koncept som realiseras med bruksanvisningar, testanvisningar i laboratorium och kompletterande normer från fabrik. Detta koncept kontrolleras inom ramen för ett drifttålighetstest med resultatet att konceptet är komplett, motsvarar aktuell teknik och att det är möjligt att testa tvätt/tork-kombinationerna för en användningstid på 20 år vid en genomsnittlig användning för ett medelstort hushåll (Fraunhofer Institut, Expertis LBF- nr 308005). 
Detta intygar inte och är ingen garanti för att våra tvätt/torkkombinationer ska hålla i 20 år. De test som utförs under utvecklingsfasen utesluter inte fel i enskilda fall eller att produkterna i enskilda fall kan behöva repareras eller genomgå servicearbeten. I dessa fall gäller aktuella garantier och i förekommande fall föreskrifter i de allmänna köpvillkoren från Miele för den aktuella produkten.

DISKMASKINER

Under utvecklingsfasen av diskmaskinsserien G 7000 har MIELE genomfört intensiva uthållighetstest på maskiner och komponenter. Målet med dessa tester är att simulera en genomsnittlig användning under 20 år.
Testvillkoren för uthållighetstestet baseras på information från studier och insamlade uppgifter om genomsnittliga användarvanor. MIELE använder information som samlats från totalt 5600 diskomgångar med olika program. Detta motsvarar 280 diskningar om året i 20 år. De krav som framkommer överförs till testvillkoren. Förutom de exakta testvillkoren anger dessa även antalet produkter som ska testas för att få statistiskt bevisningsbara testresultat.
De test som har utförts av MIELE på detta sätt under utvecklingsfasen genomförs och övervakas av våra medarbetare. Resultaten dokumenteras och utvärderas av oss.Diskmaskinsserien godkänns först när testresultaten motsvarar de fastställda kriterierna gällande pålitligheten hos diskmaskinernas baskomponenter.
MIELES genomförda test med avseende på 20 års livslängd baseras på ett omfattande koncept som realiseras med bruksanvisningar, testanvisningar i laboratorium och kompletterande normer från fabrik. Detta koncept kontrolleras inom ramen för ett drifttålighetstest med resultatet att konceptet är komplett, motsvarar aktuell teknik och att det är möjligt att testa diskmaskinerna för en användningstid på 20 år vid en genomsnittlig användning för ett medelstort hushåll (Fraunhofer Institut, Expertise LBF-rapport nr 308595 – ExG).
Detta intygar inte och är ingen garanti för att våra diskmaskiner ska hålla i 20 år. De test som utförs under utvecklingsfasen utesluter inte fel i enskilda fall eller att produkterna kan behöva repareras eller genomgå servicearbeten. I dessa fall gäller aktuella garantier och i förekommande fall föreskrifter i de allmänna köpvillkoren från Miele för den aktuella produkten.

FLÄKTAR

Under utvecklingsfasen av fläktserien har MIELE genomfört intensiva uthållighetstest på baskomponenterna. Målet med dessa tester är att simulera en genomsnittlig användning under 20 år.
Testvillkoren för uthållighetstestet baseras på information från studier och insamlade uppgifter om genomsnittliga användarvanor. MIELE använder information som samlats från totalt 7000 timmar med olika program. Detta motsvarar 7 timmar per vecka vid en användning under 50 veckor per år i 20 år. De krav som framkommer överförs till testvillkoren. Förutom de exakta testvillkoren anger dessa även antalet produkter som ska testas för att få statistiskt bevisningsbara testresultat.
De test som har utförts av MIELE på detta sätt under utvecklingsfasen genomförs och övervakas av våra medarbetare. Resultaten dokumenteras och utvärderas av oss.Fläktserien godkänns först när testresultaten motsvarar de fastställda kriterierna gällande pålitligheten hos baskomponenterna.
MIELES genomförda test med avseende på 20 års livslängd baseras på ett omfattande koncept som realiseras med bruksanvisningar, testanvisningar i laboratorium och kompletterande normer från fabrik. Detta koncept kontrolleras inom ramen för ett drifttålighetstest med resultatet att konceptet är komplett, motsvarar aktuell teknik och att det är möjligt att testa fläktarna för en användningstid på 20 år vid en genomsnittlig användning för ett medelstort hushåll (Fraunhofer Institut, Expertise, LBF-nr 308005- ExD).
Detta intygar inte och är ingen garanti för att våra fläktar ska hålla i 20 år. De test som utförs under utvecklingsfasen utesluter inte fel i enskilda fall eller att produkterna kan behöva repareras eller genomgå servicearbeten. I dessa fall gäller aktuella garantier och i förekommande fall föreskrifter i de allmänna köpvillkoren från Miele för den aktuella produkten.

UGNAR

Under utvecklingsfasen av ugnsserien H-7000 har MIELE genomfört intensiva uthållighetstest på maskiner och komponenter. Målet med dessa tester är att simulera en genomsnittlig användning under 20 år.
Testvillkoren för uthållighetstestet baseras på information från studier och insamlade uppgifter om genomsnittliga användarvanor. MIELE använder information som samlats från totalt 2160 timmar i ugnen samt ugnar med mikrovågsfunktion med totalt 3160 timmar i olika funktioner. Detta motsvarar en användning av ugnen på 108 timmar per år och en användning av ugn med mikrovågsfunktion på 158 timmar per år i 20 år. Vidare beaktas att en rengöring av ugnen har utförts i genomsnitt tre gånger (pyrolys). De krav som framkommer överförs till testvillkoren. Förutom de exakta testvillkoren anger dessa även antalet produkter som ska testas för att få statistiskt bevisningsbara testresultat.
De test som har utförts av MIELE på detta sätt under utvecklingsfasen genomförs och övervakas av våra medarbetare. Resultaten dokumenteras och utvärderas av oss.Ugnsserien godkänns först när testresultaten motsvarar de fastställda kriterierna gällande pålitligheten hos ugnarnas baskomponenter. Baskomponenterna är här de huvudkomponenter i ugnsserien som är absolut nödvändiga för bakningens grundfunktioner och användning av mikrovågsfunktionen.
MIELES genomförda test med avseende på 20 års livslängd baseras på ett omfattande koncept som realiseras med bruksanvisningar, testanvisningar i laboratorium och kompletterande normer från fabrik. Detta koncept kontrolleras inom ramen för ett drifttålighetstest med resultatet att konceptet är komplett, motsvarar aktuell teknik och att det är möjligt att testa ugnarna för en användningstid på 20 år vid en genomsnittlig användning för ett medelstort hushåll (Fraunhofer Institut, Expertise, LBF-Nr. 308005- ExÖ).
Detta intygar inte och är ingen garanti för att våra ugnar ska hålla i 20 år. De test som utförs under utvecklingsfasen utesluter inte fel i enskilda fall eller att produkterna kan behöva repareras eller genomgå servicearbeten. I dessa fall gäller aktuella garantier och i förekommande fall föreskrifter i de allmänna köpvillkoren från Miele för den aktuella produkten.

ÅNGUGNAR

Under utvecklingsfasen av modellserien DG 7000 (ångugn) inklusive produkterna DGC 7000 (kombiångugn – ångugn med bakfunktion) och DGM 7000 (ångugn med mikrovågsfunktion) har MIELE genomfört intensiva uthållighetstest på baskomponenterna. Målet med dessa tester är att simulera en genomsnittlig användning under 20 år.
Testvillkoren för uthållighetstestet baseras på information från studier och insamlade uppgifter om genomsnittliga användarvanor. MIELE använder information som samlats från en total användning av ångugnen (DG) på 2500 timmar, av ångugnen med bakfunktion (DGC) på totalt 4700 timmar och av ångugnen med mikrovågsfunktion (DGM) på totalt 3500 timmar i olika funktioner. Detta simulerar en användning av ångugnen (DG) på 125 timmar per år, av ångugnen med bakfunktion (DGC) på 235 timmar per år och ångugnen med mikrovågsfunktion (DGM) på 175 timmar per år i 20 år. De krav som framkommer överförs till testvillkoren. Förutom de exakta testvillkoren anger dessa även antalet produkter som ska testas för att få statistiskt bevisningsbara testresultat.
De test som har utförts av MIELE på detta sätt under utvecklingsfasen genomförs och övervakas av våra medarbetare. Resultaten dokumenteras och utvärderas av oss. Ugnsserien godkänns först när testresultaten motsvarar de fastställda kriterierna gällande pålitligheten hos baskomponenterna. Baskomponenterna är i detta fall huvudkomponenterna i ångugnsserien som är absolut nödvändiga för grundfunktionerna till ångkokning, bakning eller användning av mikrovågsfunktionen.
MIELES genomförda test med avseende på 20 års livslängd baseras på ett omfattande koncept som realiseras med bruksanvisningar, testanvisningar i laboratorium och kompletterande normer från fabrik. Detta koncept kontrolleras inom ramen för ett drifttålighetstest med resultatet att konceptet är komplett, motsvarar aktuell teknik och att det är möjligt att testa ugnarna för en användningstid på 20 år vid en genomsnittlig användning för ett medelstort hushåll (Fraunhofer Institut, Expertise, LBF-Nr. 308234).
Detta intygar inte och är ingen garanti för att våra ugnar ska hålla i 20 år. De test som utförs under utvecklingsfasen utesluter inte fel i enskilda fall eller att produkterna kan behöva repareras eller genomgå servicearbeten. I dessa fall gäller aktuella garantier och i förekommande fall föreskrifter i de allmänna köpvillkoren från Miele för den aktuella produkten.

MIKROVÅGSUGNAR

Under utvecklingsfasen av mikrovågsserien M 700 har MIELE genomfört intensiva uthållighetstest på maskiner och komponenter. Målet med dessa tester är att simulera en genomsnittlig användning under 20 år. 
Testvillkoren för uthållighetstestet baseras på information från studier och insamlade uppgifter om genomsnittliga användarvanor.  Grunden för att fastställa testförhållandena för uthållighetstestet är de genomsnittliga konsumentvanor som är kända från studier och undersökningar. MIELE använder information som samlats från totalt 1000 timmars användning i olika driftlägen. Det motsvarar 50 timmars användning av en mikrovågsugn per år. De krav som framkommer överförs till testvillkoren. Förutom de exakta testvillkoren anger dessa även antalet produkter som ska testas för att få statistiskt bevisningsbara testresultat.
De test som har utförts av Miele på detta sätt under utvecklingsfasen genomförs och övervakas av våra medarbetare. Resultaten dokumenteras och utvärderas av oss. Mikrovågsserien godkänns först när testresultaten motsvarar de fastställda kriterierna gällande pålitligheten hos mikrovågsugnarnas baskomponenter.
Dessa tester som MIELE gör under utvecklingsfasen övervakas av våra medarbetare. Motsvarande resultat registreras och utvärderas av oss. Mikrovågsserien släpps inte förrän testresultaten uppfyller de angivna kriterierna för tillförlitligheten hos seriens kärnkomponenter. Baskomponenterna är alla huvudkomponenter som krävs för korrekt användning av produktens respektive huvudfunktioner.
De tester som MIELE utför "Till motsvarande 20 års användning" bygger på ett omfattande koncept som har implementerats genom bruksanvisningar, laboratorietestinstruktioner och kompletterande fabriksstandarder. Detta koncept har granskats som en del av en operativ stabilitetsstudie med resultatet att detta koncept är komplett, det motsvarar den senaste tekniken och med detta tillvägagångssätt är det möjligt att testa produktens huvudfunktioner under en livslängd på 20 år baserat på genomsnittlig användning av ett genomsnittligt hushåll. (Fraunhofer Institut, Expertis, LBF-Nr. 308005).  
Detta intygar inte och är ingen garanti för att våra mikrovågsugnar ska hålla i 20 år. De test som utförs under utvecklingsfasen utesluter inte fel i enskilda fall eller att produkterna i enskilda fall kan behöva repareras eller genomgå servicearbeten. I dessa fall gäller aktuella garantier och i förekommande fall föreskrifter i de allmänna köpvillkoren från Miele för den aktuella produkten.

VAKUUMFÖRPACKARE

Under utvecklingsfasen av vakuumförpackarna EVS 7000 har MIELE genomfört intensiva uthållighetstest på maskiner och komponenter. Målet med dessa tester är att simulera en genomsnittlig användning under 20 år. 
Testvillkoren för uthållighetstestet baseras på information från studier och insamlade uppgifter om genomsnittliga användarvanor. MIELE använder information som samlats från totalt 120 timmars användning (motsvarande 7000 vakuumomgångar inklusive svetsning) avseende vakuumförpackare EVS 7000 i olika driftlägen. Detta motsvarar 350 vakuumomgångar under en minut per år. De krav som framkommer överförs till testvillkoren. Förutom de exakta testvillkoren anger dessa även antalet produkter som ska testas för att få statistiskt bevisningsbara testresultat.
De test som har utförts av Miele på detta sätt under utvecklingsfasen genomförs och övervakas av våra medarbetare. Resultaten dokumenteras och utvärderas av oss. Vakuumförpackarna godkänns först när testresultaten motsvarar de fastställda kriterierna gällande pålitligheten hos värmelådornas baskomponenter.
De tester som MIELE utför "Till motsvarande 20 års användning" bygger på ett omfattande koncept som har implementerats genom bruksanvisningar, laboratorietestinstruktioner och kompletterande fabriksstandarder. Detta koncept har granskats som en del av en operativ stabilitetsstudie med resultatet att detta koncept är komplett, det motsvarar den senaste tekniken och med detta tillvägagångssätt är det möjligt att testa produktens huvudfunktioner under en livslängd på 20 år baserat på genomsnittlig användning av ett genomsnittligt hushåll (Fraunhofer Institut , Expertis, LBF-Nr. 308234). 
Detta intygar inte och är ingen garanti för att våra vakuumförpackare ska hålla i 20 år. De test som utförs under utvecklingsfasen utesluter inte fel i enskilda fall eller att produkterna i enskilda fall kan behöva repareras eller genomgå servicearbeten. I dessa fall gäller aktuella garantier och i förekommande fall föreskrifter i de allmänna köpvillkoren från Miele för den aktuella produkten.

VÄRMELÅDOR

Under utvecklingsfasen av värmelådorna ESW 7000 har MIELE genomfört intensiva uthållighetstest på maskiner och komponenter. Målet med dessa tester är att simulera en genomsnittlig användning under 20 år. 
Testvillkoren för uthållighetstestet baseras på information från studier och insamlade uppgifter om genomsnittliga användarvanor. MIELE använder information som samlats från totalt 7500 timmar användning med olika hastighetsinställningar. Detta motsvarar 450 minuters användning per vecka på 50 veckor, vilket resulterar i 375 timmar per år under en period av 20 år. De krav som framkommer överförs till testvillkoren. Förutom de exakta testvillkoren anger dessa även antalet produkter som ska testas för att få statistiskt bevisningsbara testresultat.
Dessa tester som MIELE gör under utvecklingsfasen övervakas av våra medarbetare. Motsvarande resultat registreras och utvärderas av oss. Värmelådorna släpps inte förrän testresultaten uppfyller de angivna kriterierna för tillförlitligheten hos seriens kärnkomponenter. Kärnkomponenterna är alla huvudkomponenter som krävs för korrekt användning av produktens respektive huvudfunktioner.
De test som har utförts av Miele på detta sätt under utvecklingsfasen genomförs och övervakas av våra medarbetare. Resultaten dokumenteras och utvärderas av oss. Värmelådorna godkänns först när testresultaten motsvarar de fastställda kriterierna gällande pålitligheten hos värmelådornas baskomponenter.
De tester som MIELE utför "Till motsvarande 20 års användning" bygger på ett omfattande koncept som har implementerats genom bruksanvisningar, laboratorietestinstruktioner och kompletterande fabriksstandarder. Detta koncept har granskats som en del av en operativ stabilitetsstudie med resultatet att detta koncept är komplett, det motsvarar den senaste tekniken och med detta tillvägagångssätt är det möjligt att testa huvudfunktionerna i uppvärmningslådor under en livslängd på 20 år baserat på genomsnittlig användning av ett genomsnittligt hushåll (Fraunhofer Institut , Expertis, LBF-Nr. 308234). 
Detta intygar inte och är ingen garanti för att våra värmelådor ska hålla i 20 år. De test som utförs under utvecklingsfasen utesluter inte fel i enskilda fall eller att produkterna i enskilda fall kan behöva repareras eller genomgå servicearbeten. I dessa fall gäller aktuella garantier och i förekommande fall föreskrifter i de allmänna köpvillkoren från Miele för den aktuella produkten.

 

DAMMSUGARE
Classic C 1, Compact C 1, Compact C 2, Complete C 2, Complete C 3, Blizzard CX 1

 

Under utvecklingsfasen har MIELE genomfört intensiva uthållighetstest på produkter och baskomponenter i följande nätdrivna dammsugarmodeller med påse, Classic C 1, Compact C 1, Compact C 2, Complete C 2, Complete C 3 och Blizzard CX 1. Målet med dessa tester är att simulera en genomsnittlig användning under 20 år.
Testvillkoren för uthållighetstestet baseras på information från studier och insamlade uppgifter om genomsnittliga användarvanor. MIELE använder information som samlats från totalt 750 timmars användningstid. Detta motsvarar 45 minuters användningstid per vecka vid en användning i 50 veckor under 20 år. De krav som framkommer överförs till testvillkoren. Förutom de exakta testvillkoren anger dessa även antalet produkter som ska testas för att få statistiskt bevisningsbara testresultat.
De test om har utförts av MIELE på detta sätt under utvecklingsfasen genomförs och övervakas av våra medarbetare. Resultaten dokumenteras och utvärderas av oss. Dammsugarserien godkänns först när testresultaten motsvarar de fastställda kriterierna gällande pålitligheten hos dammsugarnas baskomponenter.
MIELES genomförda test med avseende på 20 års livslängd baseras på ett omfattande koncept som realiseras med bruksanvisningar, testanvisningar i laboratorium och kompletterande normer från fabrik. Detta koncept kontrolleras inom ramen för ett drifttålighetstest med resultatet att konceptet är komplett, motsvarar aktuell teknik och att det är möjligt att testa dammsugarna för en användningstid på 20 år vid en genomsnittlig användning för ett medelstort hushåll (Fraunhofer Institiut, Expertise LBF-rapport nr 307530 – Expertise Bodenpflege).
Detta är ingen säkerhet och ingen garanti för att våra dammsugare ska hålla i 20 år. De test som utförs under utvecklingsfasen utesluter inte fel i enskilda fall eller att produkterna i enskilda fall kan behöva repareras eller genomgå servicearbeten. I dessa fall gäller aktuella garantier och i förekommande fall föreskrifter i de allmänna köpvillkoren från Miele för den aktuella produkten.

 

Vi testar upp till 10 000 timmar

Under utvecklingsfasen av tvättmaskinsserien W 1 Miele och torktumlarserien T1 har de olika modellerna och dess baskomponenter testats i 10 000 timmar.

Spara upp till 3 300 badkar vatten

Under den förväntade livslängden sparar våra maskiner 596 484* liter färskvatten, eller 3977 badkar.  I jämförelse med handtvätt, 5 sköljomgångar per vecka med 14 standardplatser som ställer in över 20 år (ett badkar med ett genomsnitt på 150 l).

Våra tvättmaskinsmotorer testas upp till 3 gånger längre än vissa bilmotorer

Under utvecklingsfasen av tvättmaskinsserien W 1 Miele och torktumlarserien T1 har de olika modellerna och dess baskomponenter testats i 10 000 timmar.